Arbejdspladsen og kollegaerne fylder meget og udgør for mange mennesker en stor del af det personlige netværk.
Det er derfor vigtigt at reagere, hvis en kollega eller medarbejder har brug for støtte og hjælp.
Fast track
Så får medarbejderen automatisk den første opfølgningssamtale med kommunen senest to uger efter anmodningen, hvis medarbejderen ønsker det.
Der anmodes om Fast track på Virk.dk.
Tidlig indsats
Forebyggelse
Skive Kommune ønsker et godt samarbejde med din arbejdsplads om forebyggelse af sygefravær hos dig og på den måde støtte op om virksomhedernes ansvar og interesse i at minimere sygefraværet på virksomheden.
Jobkonsulenten hjælper derfor gerne dig og din arbejdsgiver med den forebyggende indsats. Har din arbejdsplads en medarbejder, der er i risiko for at blive sygemeldt i længere tid, vil en jobkonsulent gerne træde til for at hjælpe med at forebygge.
Kontakt en jobkonsulent
Såfremt din arbejdsplads ønsker rådgivning, sparring eller medvirken omkring arbejdsfastholdelse, er de velkomne til at kontakte os via hotlinen eller direkte til Job & Sygdom afdelingen på telefon: 9915 5734.
Personlig assistance
Opgaverne kan både være af fysisk, psykisk eller social karakter.
Den personlige assistent kan hjælpe medarbejderen i op til 20 timer pr.
uge. I særlige tilfælde op til 37 timer pr. uge.
Den personlige assistents opgaver kan ikke have karakter af ekstra hjælp, afløser eller bevirke, at virksomheden overkompenseres.
Virksomheden kan enten vælge at ansætte en udefrakommende person eller frikøbe en eller flere kollegaer til at fungere som personlig assistent.
Virksomheden aflønner den personlige assistent og modtager herefter løntilskud fra jobcentret.
Løntilskuddet svarer til timelønssatsen for studentermedhjælp. I særlige tilfælde kan tilskuddet modsvare den overenskomstmæssige løn for det pågældende arbejde, for eksempel ved ansættelse af en tegnsprogstolk.
Målgruppen for personlig assistance omfatter både ansatte i ordinære job, løntilskudsjob, fleksjob, virksomhedspraktik, samt selvstændig og personer i uddannelse.
Blanket til ansøgning om personlig assistance kan findes på Star.dk.
Hjælpemidler, indretning af arbejdsplads og arbejdsredskaber
Tilskuddet kan være til værktøj eller mindre arbejdsmaskiner til personlig brug i forbindelse med arbejdet.
Virksomheder skal ansøge jobcentret om tilskuddet, der bevilges på baggrund af en individuel vurdering. Det er en forudsætning, at udgiften til arbejdspladsindretningen eller redskabet ligger ud over, hvad arbejdspladsen normalt afholder.
Blanket AB 441 til ansøgning om tilskud til arbejdspladsindretning
kan findes på Kl.dk.
§ 56 aftale - lønmodtager
En § 56 aftale betyder, at arbejdsgiver kan få refunderet udgifterne til sygedagpenge allerede fra første fraværsdag på grund af sygdommen, hvis en medarbejder har en kronisk lidelse og på baggrund af dette har over ti sygedage om året.
Fraværende i mindst ti dage om året
Arbejdsgiver skal lave en § 56-aftalen sammen med den pågældende medarbejder, og herefter skal den godkendes af Skive Kommune. For at få godkendt aftalen anmoder Skive Kommune om lægelig dokumentation for, at medarbejderen vil være fraværende i mindst ti dage i det følgende år på grund af den kroniske og langvarige sygdom.
En sådan aftale kan gælde for medarbejderen i op til to år ad gangen.
Da det er en aftale mellem medarbejder og arbejdsgiver skal der laves en ny aftale, hvis medarbejderen får en ny arbejdsgiver.
§ 56-aftale til behandlingsforløb
Det er også muligt at få lavet en § 56-aftale til behandlingsforløb, typisk af mere midlertidig karakter.
Der er to muligheder for at få lavet en sådan aftale: Enten hvis det på ansættelsestidspunktet er planlagt, at medarbejder skal indlægges eller i ambulant behandling. Eller, hvis arbejdsgiver inden for det seneste år har udbetalt sygedagpenge til medarbejderen i 30 dage for den sygdom, som nu kræver behandling.
Arbejdsgiver vil kun få dækket udgifterne til sygedagpengene, når fraværet skyldes den sygdom, som er nævnt i aftalen. Udgifterne vil altså ikke blive dækket, hvis medarbejder bliver syg af andre årsager.
Anmodning om § 56 - DP211
Ønsker du at ansøge om en § 56 aftale mellem dig og din arbejdsgiver kan du gøre dette herunder.
Anmodning om §56 - DP211.
Læs mere om lovgivningen her
Hvis du ønsker at vide mere om lovgivningen omkring sygedagpenge og § 56 aftale kan du benytte nedenstående link som åbner i et nyt vindue.
Lovgivning om §56
§ 58 a aftale - selvstændig
En selvstændig erhvervsdrivende, der ikke har tegnet forsikring efter sygedagpengelovens § 45, kan efter aftale med kommunen opnå ret til sygedagpenge fra kommunen i de første 2 uger af sygeperioden, når fraværet skyldes en langvarig eller kronisk lidelse.
For at der kan udbetales dagpenge skal der dog være et beregningsgrundlag. Beregningsgrundlaget er det seneste godkendte årsregnskab, jævnfør Sygedagpengelovens § 46 og bekendtgørelse om sygedagpenge § 13, stk. 2.
Aftalen kan indgås for 2 år af gangen og vedrører kun fravær på grund af den lidelse, der er omfattet af aftalen. Aftalen kan ikke fornyes, når den selvstændige erhvervsdrivendes fravær på grund af lidelsen i det seneste år ikke har medført mindst 10 fraværsdage, medmindre der ved aftalens udløb er sket væsentlige ændringer i den selvstændige erhvervsdrivendes arbejdsmæssige eller helbredsmæssige forhold.
Den selvstændige erhvervsdrivendes ret til sygedagpenge i de første 2 uger af sygeperioden har virkning fra aftalens indgåelse.
Aftalen skal være skriftlig og indeholde oplysninger om den selvstændige erhvervsdrivendes navn og adresse og sygdommens art. Den selvstændige skal benytte blanket dp 213 ”Ansøgning om aftale efter sygedagpengelovens § 58 a”.
Anmodning om § 58 a - DP 213
Ønsker du at ansøge om en § 58 a aftale kan du gøre dette herunder.
Ansøgning om § 58 - dp213.
Læs mere om lovgivningen her
Hvis du ønsker at vide mere om lovgivningen omkring sygedagpenge og § 58 a aftale kan du benytte nedenstående link som åbner i et nyt vindue.
Lovgivning om § 58